پنج شنبه, 29 شهریور 1397

سخن روز

ریکاوری رقیب فوتبال ما

--------------------------

چند سالی  است که همزمانی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا،لیگ برتر و جام حذفی همکاران مربی را مجبور می‌کند كه بگویند "ما خسته‌ایم، فاصله مسابقات کم است، فرصت بازسازی نداریم، مسابقات فشرده است ، و.......".

 

ادامه مطلب

مدیریت سایت

بهزاد نوشادي

تاريخ تولد: 1341/10/04

مدرك تحصيلي

دكترا در رشته تربيت بدني

مدارج علمي- آموزشي

عضو انجمن بدنسازي و قدرت آمريكا

عضو انجمن بدنسازي و قدرت انگلستان

داراي مدرك بدنسازي از كشور آلمان

مدرس تربيت بدني در دانشگاه

و ...

ادامه مطلب

تاکتیک هفته

ریکاوری رقیب فوتبال ما

چند سالی  است که همزمانی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا،لیگ برتر و جام حذفی همکاران مربی را مجبور می‌کند كه بگویند "ما خسته‌ایم، فاصله مسابقات کم است، فرصت بازسازی نداریم،مسابقات فشرده است ،و.......".

یکی از مشکلات وتفاوت‌های فوتبال ایرانبا فوتبال روز دنیا،علاوه بر میزان دوندگی در هر بازی،استراتژی ریکاوری است که اساتید علم تمرین  به آن "تمرین نا مربی " یا  "تمرین پنهان"  ویا"تمرین خاموش" نیز می‌گویند.هنوز هم خیلی از همکاران مربی تصور می‌كنند كه ریکاوری یعنی اينكه فردای بازی با استراحت،ماساژ،و نرم دوی، سرم B Complexو... گذشته و مشکل تيم حل می‌شود. 

بدیهی است که همه تیم های لیگ حرفه‌ای ما باید خود را برای 4روز 1 بازی آماده نمایند،و بهاین خاطر باید شرایط تمرینی، دیدگاه و ساختارروانی خود را با شرایط روز دنیا انطباق دهند.گام اول در ریکاوری فوتبال توانایی دانش بنیاد تمرینی است که تنها به کادر فنی محدود نمی شود. ارتباط ضعیف و تمرینات غیر تخصصی مربیان بدنساز ما با فوتبال روز یکی از ریشه‌های عدمتوانایی در چهار روز یک بازی تیم های فوتبال می‌باشد.ریکاوری یک پروسه علمی و برنامه ریزی حرفه‌ای است و شالوده آن از روز اول تمرینات آغاز فصل بدنسازی شروع می‌شود،یعنی اگر بخواهیم چهارروز یک بازی پر فشار در نیم فصل دومداشته باشیم، باید در فصل بدنسازی زیر بنای آن را بریزیم.

با تمریناتی که در فوتبال ما انجام می‌شود تیم‌ها فقط برای مسابقات روتین لیگ آماده می‌شوند.به طوریکه بازیکنان ما را تنبل بار می‌آورد وساختار فیزیولوژیکی ما را در مسابقات فشرده به هم می‌ریزد.

آماده سازی از این مسابقه به مسابقه بعد برای در اوج ماندن فیزیکی،عضلانی و روانی، به تخصص و تبحر علمی و عملی يك بدنساز حرفه‌ای نیاز دارد.

اینکه با چه شیوه و تمریناتی سیستم‌های انرژی را در تمرینات درگیر کنیم کلید اصلی ریکاوری است

در فوتبال امروز بدنسازی در فصل آماده سازی50% از مجموع بدنسازی كل فصل را شامل می‌شود که برایساختار سازی وزیرسازی طول مسابقه فصل طراحی می‌گردد و در پيش فصل انجام مي‌شود (فصل آماده سازي) و50%بقیه بدنسازی در 8 ماهه فصل مسابقات انجام می‌شود،که به مشکل چتری هوشمندانه بر روی تیم باز می‌شود و از آمادگی وپیشگیری از آسیب دیدگی تیم حمایت می‌کند.

از روز اول فصل بدنسازی باید بازیکنان را پا به توپ کرد،البته بایستی صبح بدنسازی،وبعدازظهرتمرینات تکنیکی با توپ را انجام داد و نيز بايد سیستم‌های انرژی با توجه به نوع و زمان تمرینات و شدت وحجم تمرینیموازی بالانس شوند. ضربان  نيز که تعین کننده درصد فشار است نقش مهمی در کیفیت تمرینات دارد.

مهم نیست که بازیکنان در چه مسافتی می‌دوند،مهم این است که با چه ضربان بالایی تحت فشار دویده‌اند،در این میان نقش کنترل لاکتات خون با استفاده از مونیتورینگ ساعت ضربان سنج بسیار مهم استکه در فوتبال ایران کمتر به آن توجه می‌شود.

هیچ گاه دو نفر به یک تمرین پاسخ یکسان نمی‌دهند پس باید بازیکنان را طبقه‌بندی کرد و برای بعضیاز آنها صبح تمرین اختصاصی طراحی کرد.

فاکتورهای آمادگی جسمانی به شدت به هم وابسته هستند ولی همیشه تمرین بیشتر الزامأ بهتر نیست،تمرین زدگی فراتر از خستگی طبیعی است. بدنساز باید متدولوژیست تمرین و کنترل کننده آن باشد. تمرینات با توپ 4×4 تا8×8 مکمل خوبی براي توسعه سيستم اسيد لاكتيك و Vo2maxهستند.همانطور که یک تمرین باید اثرات بلند مدت داشته باشد،برای خستگی هم مربوط به یک بازی نیست و به يك پروسه مربوط مي‌شود.تمرینات متناسب با زمان باید انرژی‌خواه یا انرژی زا باشند. پاسخ ورزشکاران به فرآیند ریکاوریویا تمرین زدگی تنها به خستگی عضلانی،تخلیه گلیکوژن و یا عدم دوندگی بالای 10 کیلومتر در طولمسابقات محدود نمی‌شود.آسیب دیدگی غیر طبیعی و مداوم بازیکنان تیم در طول لیگ معمولأ در ناحیه رباط صلیبی، پاره‌گیو کشیدگی همسترینگ،کشاله ران و عضلات زیر شکم اتفاق می‌افتد.همچنین تورم غدد لنفاوی،اختلال در سیستم دفاعی بدن،کارت زرد و قرمز گرفتن متعددو سایر مشکلاتبد اخلاقی در بازي و کیفیت زندگی حرفه‌ای، دیگر اثرات جانبی بد تمرینی در فوتبال ماست.

بهزاد نوشادي